Na de kring gaan de kinderen van de stamgroepen aan het werk. Eerst vindt er in de midden- en bovenbouw een rekeninstructie plaats.
In de stamgroep worden kleine groepjes kinderen aan de instructietafel geroepen om een korte en effectieve instructie te krijgen. De andere kinderen gaan zelfstandig aan het werk met hun weektaak. Regelmatig werken kinderen aan de computer en ook zie je kinderen samen een opdracht maken en elkaar helpen.
Werk is de basisactiviteit waar de kinderen zich in het algemeen het meeste mee bezighouden. Inhoudelijk bestaat het werk uit bijvoorbeeld het omgaan met ontwikkelingsmateriaal, Nederlandse en Engelse taal, rekenen en wereldoriëntatie. Scholen zijn niet geheel vrij in de aanpak van de basisvaardigheden. De overheid stelt eisen in de vorm van kerndoelen. Dit zijn de minimumdoelen die aan het eind van de basisschool moet worden bereikt.
Onze school werkt, net als de meeste scholen, met landelijk in gebruik zijnde boeken en werkboekjes die samen een methode voor een vakgebied vormen.
Daarnaast gebruiken we eigen methoden of passen we een bestaande methode aan de mogelijkheden van de (individuele) leerlingen aan.
Methoden
Voor het werk maken wij gebruik van de volgende methoden:
In de onderbouw wordt gewerkt met de SLO doelen. De kinderen worden gevolgd met mijn kleutergroep.
Nederlandse taal en spelling : Dat plus
Begrijpend en studerend lezen: Nieuwsbegrip
Lezen : Veilig Leren Lezen
Rekenen : De wereld in getallen
Schrijven onderbouw : Schrijfdans
Schrijven midden/bovenbouw : Pennenstreken
Engels: Holmwoods, tweens
Verkeer : de verkeerskrant van veilig verkeer Nederland
Inscholing topografie bovenbouw : Werkboek bij de Junior Bosatlas
De vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde en biologie komen ook terug binnen de projecten.